Przygotowała: Beata Markowska

 

Nr 3  Kwiecień 2006

 

 MÓWIĘ POPRAWNIE, CZYLI LOGOPEDA RADZI

 PORADNIK LOGOPEDYCZNY DLA DZIECI I RODZICÓW

Kolejny numer LOGOSKA poświęcony jest jednej z najtrudniejszych głosek - R. Ponieważ wiele dzieci ma problemy z poprawną wymową tej głoski, przedstawiam kilka ćwiczeń, które pomogą w jej utrwaleniu. W poradniku znajdziecie różnorodne ćwiczenia, począwszy od gimnastyki usprawniającej język, poprzez ćwiczenia i zabawy logopedyczne, które pomogą doskonalić tę trudną głoskę i wyróżniać ją spośród innych dźwięków mowy. Na zakończenie proponuję bardzo trudny wierszyk. Jest to prawdziwe wyzwanie dla ćwiczących, a jego opanowanie i prawidłowa recytacja oznacza pełen sukces, czego Wam serdecznie życzę !

 

Wytrwałości podczas ćwiczeń i miłej zabawy !

 

 

GIMNASTYKA JĘZYKA

 

Chcąc wymówić głoskę R, musisz mieć sprawny język. Poćwiczmy więc.

Usiądź przed lustrem i postaraj się wykonać poniższe ćwiczenia.

 

 1.   Powoli wysuwaj szeroki język z buzi i powoli chowaj.

 2.   Przeciskaj język do przodu przez zaciśnięty zęby (zęby „drapią” język)

       3.   Otwórz szeroko buzię i „policz” językiem wszystkie zęby, najpierw górne, potem dolne.

       4.   Kląskaj językiem, naśladuj jadącego konika.

       5.   Przygryzaj delikatnie boki języka tylnymi zębami.

**************************************

       

GDZIE SŁYCHAĆ R ?

 Oznacz zielonym „x” obrazek, w którego nazwie słyszysz R na początku, niebieskim „x” ten, gdzie słyszysz R w środku, a czerwonym „x” obrazek, w którego nazwie R słyszysz na końcu. Nazwij poprawnie obrazki i uzupełnij luki w zdaniach.

 *****************************************

 

 *****************************************

W akwarium pływa złota ............................ .

Król nosi na głowie ........................... .

Romek je na śniadanie bułkę z ............................. .

W łazience wisi czysty .............................. .

Głowę łosia zdobią wspaniałe .......................... .

 

JAKIE TO ŚRODKI LOKOMOCJI ?

 

Połącz strzałkami środki lokomocji z właściwą literą w zależności od tego, jaką głoskę słyszysz w ich nazwie L czy R.

   

 Uzupełnij wyrazy literami r lub l . Przeczytaj poprawnie te nazwy.

 

ok....ęt,    ....akieta,     ba....on,     t....amwaj,

 

samo....ot,     rowe....,     cięża....ówka,   motocyk....,

 

ka....eta,    żag....ówka,    moto....ówka,     b....yczka

   JAK WYGLĄDA ROMEK ?

 Pokoloruj chłopca zgodnie z instrukcją. Ułóż zdania z rozsypanki, zapisz je poprawnie i przeczytaj.

 

 

 

       1. ..........................................................................

     (Romek, jest, To )

  2. ..................................................................

     ( brązowe, ma, krótkie, Romek, włosy, i)

  3. ..................................................................

     ( koszulkę, Jest, ubrany, w, czerwoną )

  4. ...................................................................

     ( spodnie, Chłopiec, granatowe, ma )

  5. ..................................................................

     ( czarne, Romek, trampki, ma )

  KRZYŻÓWKA   Z   „R”

 

Rozwiąż krzyżówkę. Wpisz nazwy roślin przedstawionych na obrazkach. Z ponumerowanych pól utwórz hasło, które będzie odpowiedzią na pytanie:

Czego dostarczają nam warzywa i owoce ?

Wpisz rozwiązanie pod krzyżówką.

 

*****************************************

    SPRAWDŹ CZY POTRAFISZ ?

   Spróbuj przeczytać wierszyk. Jeżeli poradzisz sobie z wymową wszystkich wyrazów, możesz być z siebie dumny! Czytaj uważnie, bez pośpiechu, pamiętaj o poprawnej wymowie głoski R.

 

 P O W O D Z EN I A !

*****************************************

RYCERZ ROCH I JEGO GROCH

 

W Prabutach rycerz Roch

uprawiał w lochu groch.

 Ponuro było w lochu,

więc rósł groch, lecz po trochu.

 Roch groch już rok hodował,

aż groch go zdenerwował.

 W pochmurny wtorek rano

Roch w progu lochu stanął.

 Groch zgarnął w zgrabną kupkę

i ugotował zupkę.

 A w lochu od tej pory

uprawia pomidory.

 

                         Małgorzata Strzałkowska